Ozon (O3) jest to nietrwała odmiana alotropowa tlenu, która rozkłada się samorzutnie w temperaturze pokojowej do O2 i tlenu atomowego. Ozon jest silnym utleniaczem. Aby powstał ozon potrzebne ... Czytaj więcej
Klimatyzacja w samochodzie zapewnia nie tylko komfort podróżowania, ale też wpływa na b... Czytaj więcej
Niemiecki automobilklub, istniejący od 1903 roku i zrzeszający ponad 14 milionów członków. Zajmuje się testowaniem nowych modeli samochodów, ich części i akcesoriów, a także działalnoś... Czytaj więcej
Opony w których oś symetrii dzieli bieżnik na dwie części o różnym wzorze rzeźby bieżnika. W oponach asymetrycznych zewnętrzna strona czoła bieżnika posiada sztywniejsze ele... Czytaj więcej
O zjawisku aquaplaningu mówimy wtedy, gdy pomiędzy powierzchnią opony a podłożem dojdzie do powstania utrzymującej się warstwy wody. Bieżnik nie może efektywnie odprowadzić nadmiaru... Czytaj więcej
Opony wykonane zazwyczaj z bardziej miękkich gatunków gumy zaopatrzone w specjalnie wyprofilowany bieżnik o dużej ilości lamelli zapewniający dobrą przyczepność na śniegu i błocie ... Czytaj więcej
Kierowca powinien posiadać samochód wyposażony w dobre opony o odpowiednio głębokim bieżniku. Opony z bieżnikiem płytszym niż 1,6 mm nie zapewniają bezpieczeństwa na mokrej drodze ... Czytaj więcej
Słowo „bezdętkowa” określa oponę, która nie wymaga stosowania dętki. Jest to konstrukcja wykorzystująca gumową kapę znajdującą się wewnątrz powłoki utrzymującą ci... Czytaj więcej
Jest to część opony, która wchodzi w kontakt z nawierzchnią i odpowiada za jej przyczepność. Obejmuje czoło i bark opony. W zależności od przeznaczenia opon, bieżnik może mieć r&... Czytaj więcej
Oznaczenie opon o wyższej nośności - typowo dostawczych, np. 195/70R15C.
Opona całoroczna musi spełniać wymagania stawiane ogumieniu zimowemu. Korzystać z niej mogą osoby traktujące samochód jako narzędzie do spokojnego przemieszczania się po mieście. Os... Czytaj więcej
Właściwe ciśnienie w oponach to czynnik wpływający na wiele ważnych aspektów użytkowania auta - od bezpieczeństwa na drodze zaczynając, kończąc na znacznym wydłużeniu żywotnoś... Czytaj więcej
Ochrona felgi na ściance bocznej opony.
Homologacja Dodge Viper
Za skrótem DOT na boku opony pojawia się ciąg kilkunastu znaków, w którym zakodowano informacje m.in. o fabryce produkującej daną oponę. Ostatnie 4 cyfry tego kodu znajduj... Czytaj więcej
W oponie diagonalnej cała osnowa opony składa się kilku warstw tkanin ułożonych na przemian w dwóch kierunkach, pod różnym kątem, lecz zawsze mniejszym niż 90°. Liczba war... Czytaj więcej
Opony ze specjalnie dobranym wzorem bieżnika zapewniającym bardzo wydajne odprowadzanie wody spod koła i zabezpieczającym przed poślizgiem hydrodynamicznym.
Pokonywanie dużych odległości przy wysokiej prędkości powoduje wzrost temperatury opony. Prowadzi to większego zużycia oraz ugięcia opony.
Opona dętkowa, opatentowana przez firmę Michelin w 1930 roku, to opona w której za utrzymanie odpowiedniego ciśnienia odpowiedzialna jest dętka. Oponę dętkową oznacza się TT... Czytaj więcej
Podstawowe informacje o naszym samochodzie wystarczą, by prawidłowo dobrać nowe felgi stalowe lub aluminiowe. Z uwagi na dziury i koleiny na naszych drogach, nie warto wybierać obręczy zbyt du... Czytaj więcej
Oznaczenie na oponie określające, że posiada ona zabezpieczenie przed uszkodzeniem krawędzi felgi.
Oznaczenie na oponie określające, że posiada ona zabezpieczenie przed uszkodzeniem krawędzi felgi.
To inaczej poprawna zbieżność wszystkich kół pojazdu. Niewłaściwa zbieżność jest przyczyną utraty naturalnego ruchu pojazdu i jest przyczyną trudności w kierowaniu, zmęczenia ki... Czytaj więcej
w pigułce: 1839 - Anglik Charles Goodyear wymyślił proces produkcji gumy, odkrył sposób wulkanizacji kauczuku, który został opatentowany 15 lipca 1844 roku. 1846 ... Czytaj więcej
Indeks nośności określa maksymalny dopuszczalny nacisk na oponę. Jeśli użyjemy opon ze zbyt niskim indeksem nośności, opony mogą ulec zniszczeniu. W związku z tym, nie zaleca się stosowa... Czytaj więcej
Indeks prędkości opon określa z jaką maksymalną prędkością może się poruszać pojazd w nie wyposażony. Jeśli indeks nie wyższy niż H (do 210km/h), to brane jest pod uwagę maksymalne ... Czytaj więcej
Opona, której bieżnik musi być założony zgodnie ze wskazanym na niej kierunkiem. Najczęściej jest to strzałka/wektor na boku opony określający kierunek toczenia. Opony kierunko... Czytaj więcej
Opony z głębokim, agresywnym bieżnikiem. Są powszechnie stosowane w rowerach górskich, motocyklach i samochodach terenowych. Cechują je wydatne klocki, których zadaniem jest "wgr... Czytaj więcej
Opony z metalowymi kolcami, które służą do jazdy po śniegu i lodzie. Stosowane głównie w krajach skandynawskich. W przypadku opon samochodowych w Polsce nie jest dozwolone używa... Czytaj więcej
System Dunlopa służący do ochrony felgi. Na całym obwodzie opony w dolnej części ścianki bocznej i powyżej felgi koła jest umieszczony profil gumowy (rant), który tworzy strefę buf... Czytaj więcej
Opona ma pierścień ochronny na boku (wzmocniona struktura wewnętrzna).
Z angielskiego mud&snow, czyli opony błotno-śniegowe. Czytaj więcej pod hasłem "Błotno-śnieżne opony".
Homologacja Mercedes
Homologacja Porsche
Badania przeprowadzone wśród pracowników serwisów wykazują, że przynajmniej 25% badanych pojazdów użytkowanych jest przy ciśnieniu w oponach niższym o ponad 10% od... Czytaj więcej
Opony fabrycznie nowe, nie starsze niż 3 lata zgodnie z PN-C-94300-7:1997.
Większość przebić i przecięć o długości do 6 mm może być z powodzeniem naprawiona przez wykwalifikowany personel postępujący zgodnie z ogólnie przyjętymi praktykami. Nie wolno n... Czytaj więcej
Utrata przyczepności tylnych kół podczas jazdy w zakręcie. Zjawisko przeciwne do podsterowności.
Opona do montażu po lewej stronie samochodu.
Kierowcy planujący dłuższy pobyt w górach powinni przygotować się dobrze do zimy zaopatrując się w łańcuchy przeciwślizgowe. Stanowią one najlepsze zabezpieczenie przed ślizganie... Czytaj więcej
Brak kolorowej etykiety na boku opony; dotyczy opon z rodziny Pirelli P Zero.
Białe kontury liter na boku opony. Spotykane głównie w oponach terenowych lub sportowych.
Badania przeprowadzone wśród pracowników serwisów wykazują, że przynajmniej 25% badanych pojazdów użytkowanych jest przy ciśnieniu w oponach niższym o ponad 10% od... Czytaj więcej
Strefa opony mająca bezpośredni kontakt z drogą czyli tzw. powierzchnia styku z nawierzchnią. Uzależniona jest ona od konstrukcji użytej do produkcji mieszanki, ale także od ciśnienia powie... Czytaj więcej
[z ang. Original Equipment - oryginalne wyposażenie], opony stosowane na pierwsze wyposażenie samochodu.
Przekraczanie maksymalnego dopuszczalnego obciążenia samochodów osobowych, furgonetek oraz przyczep jest niezgodne z obowiązującymi przepisami. Zbyt duże obciążenie sprawia, że na op... Czytaj więcej
Osnowa nazywana jest również karkasem. Składa się z wielu warstw kordu, ułożonych pod różnymi kątami w zależności od rodzaju konstrukcji opony. Kord może być wykonany z pol... Czytaj więcej
Jest to warstwa (lub częściej warstwy) kordu ułożona obwodowo, między osnową (karkasem) i bieżnikiem; wykonana z możliwie jak najbardziej nierozciągliwego materiału. Jej zadaniem jest usz... Czytaj więcej
Oznaczenia na oponach osobowych i dostawczych: (...) - homologacje do montażu fabrycznego FR - opona ma zabezpieczenie przed uszkodzeniem... Czytaj więcej
czytaj pod hasłem "Radialna opona".
Opony dzielimy na letnie i zimowe. Różnią się one między sobą budową bieżnika i miękkością mieszanki gumowej.
Występuje jeśli samochód nie reaguje właściwie na ruch koła kierownicy, a ma tendencje do jazdy na wprost (przeciwieństwo do nadsterowności).
Poślizg może się przydarzyć nawet najbardziej rozważnemu kierowcy. W takim wypadku należy pamiętać, żeby nie naciskać na hamulec. Nie należy pompować pedału hamulca w pojazdach wyposa... Czytaj więcej
Zanim wyruszysz w drogę usuń lód, śnieg lub brud ze wszystkich okien, zewnętrznych lusterek i reflektorów. Ustawienie pokrętła ogrzewania/wentylacji w maksymalnej pozycji pozwol... Czytaj więcej
W oponie radialnej osnowa ułożona jest promieniowo (radialnie – stąd nazwa), czyli pod kątem 90°. Dla jej wzmocnienia stosuje się warstwy opasania. Takie ułożenie osnowy powoduje w... Czytaj więcej
Opona o podwyższonym indeksie nośności, dodatkowo wzmacniana. Uwaga: W przypadku opon dostawczych RF jest mniejszym wzmocnieniem niż C, dlatego przed zastosowaniem zalecamy spr... Czytaj więcej
Opona do montażu po prawej stronie samochodu.
Kanały w bieżniku, poprzez które odprowadzana jest woda spod powierzchni opony.
Opony Run Flat - technologia opon umożliwiająca jazdę z niskim ciśnieniem powietrza po jego całkowitej utracie, z określoną prędkością na określonym dystansie. Pozwala dotrzeć do najbli... Czytaj więcej
Opona przeznaczona na tylną oś pojazdu.
Technologia opon umożliwiająca jazdę z niskim ciśnieniem powietrza po jego całkowitej utracie, z określoną prędkością na określonym dystansie. Pozwala dotrzeć do najbliższego serwisu, ... Czytaj więcej
Istnieje jeden rodzaj oznaczania rozmiaru opony, lecz czasem wymiary podawane są w milimetrach, a czasem w calach. Przykładowo oznaczenie 195/60 R15 88H czytamy następująco: 195 - szero... Czytaj więcej
Opony z zestawem płytkich rowków, które nie zmieniają zbyt mocno oporów toczenia (opór toczenia zależy od twardości opony i powierzchni styku z nawierzchnią - im te... Czytaj więcej
Białe litery na boku opon terenowych.
Okresowa rotacja jest ważnym elementem konserwacji opon. Głównym celem regularnej rotacji jest zapewnienie równomiernego zużycia bieżnika wszystkich opon. W przypadku braku jakich... Czytaj więcej
Opony z całkowicie gładkim bieżnikiem. Są one stosowane głównie w wyścigach samochodowych, motocyklowych, kolarstwie torowym i w szosowym przy wyjątkowo sprzyjających warunkach atmos... Czytaj więcej
Zły stan techniczny opon, czyli starte bieżniki lub wiek opon, wpływa na bezpieczeństwo jazdy i może wywołać np. zjawisko aquaplaningu.
W oponach kierunkowych o symetrycznej budowie bieżnika – poprawie ulega odprowadzanie wody spod kół, zwiększa się cichobieżność toczenia. Rzeźba bieżnika opon kierunkowych pos... Czytaj więcej
Opony Run Flat - technologia opon umożliwiająca jazdę z niskim ciśnieniem powietrza po jego całkowitej utracie, z określoną prędkością na określonym dystansie. Pozwala dotrzeć do najbli... Czytaj więcej
Stopka (inaczej kołnierz) to część opony stykająca się z obręczą (inaczej zwaną też felgą). W jej skład wchodzą druty wzmacniające, biegnące obwodowo, mające w oponach bezdętkowych... Czytaj więcej
[z angielskiego - Tubeless] Opona nie wymagająca stosowania dętki, bezdętkowa.
Metoda monitorowania ciśnienia opon wewnątrz samochodu. Zwykle jest to urządzenie montowane na feldze, które przesyła dane do wyświetlacza i informuje kierowcę w przypadku spadku ciśn... Czytaj więcej
Koła niewyważone są po osiągnięciu pewnej prędkości źródłem drgań. Wyważenie polega na montażu odpowiednio dobranych ciężarków korekcyjnych na feldze i skorygowaniu tym ... Czytaj więcej
Wybór opony podlega, przede wszystkim, przepisom ruchu drogowego. Te ostatnie precyzują, że jest zabronione montowanie na pojazdach, samochodach i ich przyczepach, ujętych w paragrafie II... Czytaj więcej
W celu zapewnienia odporności opony na wzrost temperatury należy utrzymywać ogumienie pojazdu w dobrym stanie technicznym, przestrzegać prawidłowych wartości ciśnienia oraz nie przekraczać ... Czytaj więcej
Skrót ten oznacza, że dana opona spełnia wymagania bezpieczeństwa Departamentu Transportu USA i może być sprzedawana na terenie Stanów Zjednoczonych Ameryki. Za skrótem DO... Czytaj więcej
Zamienniki to opony o rozmiarze innym niż oryginalny rozmiar opon montowany przez producenta pojazdu, ale o zbliżonym obwodzie toczenia. Istnieje możliwość zakładania opon o niższym profilu ... Czytaj więcej
Jest to najważniejszy element składowy stopki. Tworzą ją zwoje drutu, najczęściej stalowego, wokół których są przewinięte warstwy osnowy (karkasu), biegnące przez całą sze... Czytaj więcej
Jest to część bieżnika opony, stykająca się z nawierzchnią drogi w czasie jazdy.
Jest to strefa opony, w której bieżnik łączy się ze ścianą boczną. Jego kształt wpływa na charakterystykę jazdy w zakręcie i przyczepność.
Jest to część opony zlokalizowana między barkiem a stopką. Na zewnętrznych powierzchniach boków są umieszczone wszystkie oznaczenia charakteryzujące daną oponę.
Wzmocniona guma zapewniająca sztywność w strefie stopki.
Cienka warstwa specjalnej gumy stanowiąca powłokę na wewnętrznej powierzchni opony, zapewniająca oponie bezdętkowej szczelność, zastępując dotychczas stosowaną dętkę. Głównym j... Czytaj więcej
Wewnętrzna warstwa uszczelniająca (butylowa) - cienka warstwa specjalnej gumy stanowiąca powłokę na wewnętrznej powierzchni opony, zapewniająca oponie bezdętkowej szczelność, zastępując... Czytaj więcej