• Ozonowanie

    Ozon (O3) jest to nietrwała odmiana alotropowa tlenu, która rozkłada się samorzutnie w temperaturze pokojowej do O2 i tlenu atomowego. Ozon jest silnym utleniaczem. Aby powstał ozon potrzebne ... Czytaj więcej

  • Klimatyzacja

    Klimatyzacja w samochodzie zapewnia nie tylko komfort podróżowania, ale też wpływa na b... Czytaj więcej

  • ADAC

    Niemiecki automobilklub, istniejący od 1903 roku i zrzeszający ponad 14 milionów członków. Zajmuje się testowaniem nowych modeli samochodów, ich części i akcesoriów, a także działalnoś... Czytaj więcej

  • Asymetryczne opony

    Opony w których oś symetrii dzieli bieżnik na dwie części o różnym wzorze rzeźby bieżnika. W oponach asymetrycznych zewnętrzna strona czoła bieżnika posiada sztywniejsze ele... Czytaj więcej

  • Aquaplaning

    O zjawisku aquaplaningu mówimy wtedy, gdy pomiędzy powierzchnią opony a podłożem dojdzie do powstania utrzymującej się warstwy wody. Bieżnik nie może efektywnie odprowadzić nadmiaru... Czytaj więcej

  • Błotno-śnieżne opony

    Opony wykonane zazwyczaj z bardziej miękkich gatunków gumy zaopatrzone w specjalnie wyprofilowany bieżnik o dużej ilości lamelli zapewniający dobrą przyczepność na śniegu i błocie ... Czytaj więcej

  • Bezpieczne opony

    Kierowca powinien posiadać samochód wyposażony w dobre opony o odpowiednio głębokim bieżniku. Opony z bieżnikiem płytszym niż 1,6 mm nie zapewniają bezpieczeństwa na mokrej drodze ... Czytaj więcej

  • Bezdętkowa opona

    Słowo „bezdętkowa” określa oponę, która nie wymaga stosowania dętki. Jest to konstrukcja wykorzystująca gumową kapę znajdującą się wewnątrz powłoki utrzymującą ci... Czytaj więcej

  • Bieżnik

    Jest to część opony, która wchodzi w kontakt z nawierzchnią i odpowiada za jej przyczepność. Obejmuje czoło i bark opony. W zależności od przeznaczenia opon, bieżnik może mieć r&... Czytaj więcej

  • C (oznaczenie)

    Oznaczenie opon o wyższej nośności - typowo dostawczych, np. 195/70R15C.

  • Całoroczne opony

    Opona całoroczna musi spełniać wymagania stawiane ogumieniu zimowemu. Korzystać z niej mogą osoby traktujące samochód jako narzędzie do spokojnego przemieszczania się po mieście. Os... Czytaj więcej

  • Ciśnienie w oponach

    Właściwe ciśnienie w oponach to czynnik wpływający na wiele ważnych aspektów użytkowania auta - od bezpieczeństwa na drodze zaczynając, kończąc na znacznym wydłużeniu żywotnoś... Czytaj więcej

  • cord

    Ochrona felgi na ściance bocznej opony.

  • C1

    Homologacja Dodge Viper

  • Data produkcji opony

    Za skrótem DOT na boku opony pojawia się ciąg kilkunastu znaków, w którym zakodowano informacje m.in. o fabryce produkującej daną oponę. Ostatnie 4 cyfry tego kodu znajduj... Czytaj więcej

  • Diagonalna opona

    W oponie diagonalnej cała osnowa opony składa się kilku warstw tkanin ułożonych na przemian w dwóch kierunkach, pod różnym kątem, lecz zawsze mniejszym niż 90°. Liczba war... Czytaj więcej

  • Deszczowe opony

    Opony ze specjalnie dobranym wzorem bieżnika zapewniającym bardzo wydajne odprowadzanie wody spod koła i zabezpieczającym przed poślizgiem hydrodynamicznym.

  • Duża prędkość toczenia opon

    Pokonywanie dużych odległości przy wysokiej prędkości powoduje wzrost temperatury opony. Prowadzi to większego zużycia oraz ugięcia opony.

  • Dętkowa opona

    Opona dętkowa, opatentowana przez firmę Michelin w 1930 roku, to opona w której za utrzymanie odpowiedniego ciśnienia odpowiedzialna jest dętka. Oponę dętkową oznacza się TT... Czytaj więcej

  • Dobór felg

    Podstawowe informacje o naszym samochodzie wystarczą, by prawidłowo dobrać nowe felgi stalowe lub aluminiowe. Z uwagi na dziury i koleiny na naszych drogach, nie warto wybierać obręczy zbyt du... Czytaj więcej

  • FR

    Oznaczenie na oponie określające, że posiada ona zabezpieczenie przed uszkodzeniem krawędzi felgi.

  • FP

    Oznaczenie na oponie określające, że posiada ona zabezpieczenie przed uszkodzeniem krawędzi felgi.

  • Geometria kół

    To inaczej poprawna zbieżność wszystkich kół pojazdu. Niewłaściwa zbieżność jest przyczyną utraty naturalnego ruchu pojazdu i jest przyczyną trudności w kierowaniu, zmęczenia ki... Czytaj więcej

  • Historia opon

    w pigułce: 1839 - Anglik Charles Goodyear wymyślił proces produkcji gumy, odkrył sposób wulkanizacji kauczuku, który został opatentowany 15 lipca 1844 roku. 1846 ... Czytaj więcej

  • Indeks nośności

    Indeks nośności określa maksymalny dopuszczalny nacisk na oponę. Jeśli użyjemy opon ze zbyt niskim indeksem nośności, opony mogą ulec zniszczeniu. W związku z tym, nie zaleca się stosowa... Czytaj więcej

  • Indeks prędkości

    Indeks prędkości opon określa z jaką maksymalną prędkością może się poruszać pojazd w nie wyposażony. Jeśli indeks nie wyższy niż H (do 210km/h), to brane jest pod uwagę maksymalne ... Czytaj więcej

  • Kierunkowe opony

    Opona, której bieżnik musi być założony zgodnie ze wskazanym na niej kierunkiem. Najczęściej jest to strzałka/wektor na boku opony określający kierunek toczenia. Opony kierunko... Czytaj więcej

  • Klockowe opony

    Opony z głębokim, agresywnym bieżnikiem. Są powszechnie stosowane w rowerach górskich, motocyklach i samochodach terenowych. Cechują je wydatne klocki, których zadaniem jest "wgr... Czytaj więcej

  • Kolcowane opony

    Opony z metalowymi kolcami, które służą do jazdy po śniegu i lodzie. Stosowane głównie w krajach skandynawskich. W przypadku opon samochodowych w Polsce nie jest dozwolone używa... Czytaj więcej

  • MFS

    System Dunlopa służący do ochrony felgi. Na całym obwodzie opony w dolnej części ścianki bocznej i powyżej felgi koła jest umieszczony profil gumowy (rant), który tworzy strefę buf... Czytaj więcej

  • ML

    Opona ma pierścień ochronny na boku (wzmocniona struktura wewnętrzna).

  • M+S

    Z angielskiego mud&snow, czyli opony błotno-śniegowe. Czytaj więcej pod hasłem "Błotno-śnieżne opony".

  • MO

    Homologacja Mercedes

  • N, N0, N1, N2, N3

    Homologacja Porsche

  • Niedopompowane opony

    Badania przeprowadzone wśród pracowników serwisów wykazują, że przynajmniej 25% badanych pojazdów użytkowanych jest przy ciśnieniu w oponach niższym o ponad 10% od... Czytaj więcej

  • Nowe opony

    Opony fabrycznie nowe, nie starsze niż 3 lata zgodnie z PN-C-94300-7:1997.

  • Naprawa opon

    Większość przebić i przecięć o długości do 6 mm może być z powodzeniem naprawiona przez wykwalifikowany personel postępujący zgodnie z ogólnie przyjętymi praktykami. Nie wolno n... Czytaj więcej

  • Nadsterowność

    Utrata przyczepności tylnych kół podczas jazdy w zakręcie. Zjawisko przeciwne do podsterowności.

  • Left

    Opona do montażu po lewej stronie samochodu.

  • Łańcuchy na opony

    Kierowcy planujący dłuższy pobyt w górach powinni przygotować się dobrze do zimy zaopatrując się w łańcuchy przeciwślizgowe. Stanowią one najlepsze zabezpieczenie przed ślizganie... Czytaj więcej

  • no lbl

    Brak kolorowej etykiety na boku opony; dotyczy opon z rodziny Pirelli P Zero.

  • ORWL

    Białe kontury liter na boku opony. Spotykane głównie w oponach terenowych lub sportowych.

  • Obniżone ciśnienie

    Badania przeprowadzone wśród pracowników serwisów wykazują, że przynajmniej 25% badanych pojazdów użytkowanych jest przy ciśnieniu w oponach niższym o ponad 10% od... Czytaj więcej

  • Odcisk opony

    Strefa opony mająca bezpośredni kontakt z drogą czyli tzw. powierzchnia styku z nawierzchnią. Uzależniona jest ona od konstrukcji użytej do produkcji mieszanki, ale także od ciśnienia powie... Czytaj więcej

  • OE

    [z ang. Original Equipment - oryginalne wyposażenie], opony stosowane na pierwsze wyposażenie samochodu.

  • Obciążenie auta

    Przekraczanie maksymalnego dopuszczalnego obciążenia samochodów osobowych, furgonetek oraz przyczep jest niezgodne z obowiązującymi przepisami. Zbyt duże obciążenie sprawia, że na op... Czytaj więcej

  • Osnowa opony

    Osnowa nazywana jest również karkasem. Składa się z wielu warstw kordu, ułożonych pod różnymi kątami w zależności od rodzaju konstrukcji opony. Kord może być wykonany z pol... Czytaj więcej

  • Opasanie opony

    Jest to warstwa (lub częściej warstwy) kordu ułożona obwodowo, między osnową (karkasem) i bieżnikiem; wykonana z możliwie jak najbardziej nierozciągliwego materiału. Jej zadaniem jest usz... Czytaj więcej

  • Oznaczenia na oponach

    Oznaczenia na oponach osobowych i dostawczych: (...) - homologacje do montażu fabrycznego FR - opona ma zabezpieczenie przed uszkodzeniem... Czytaj więcej

  • Promieniowe opony

    czytaj pod hasłem "Radialna opona".

  • Przeznaczenie opon

    Opony dzielimy na letnie i zimowe. Różnią się one między sobą budową bieżnika i miękkością mieszanki gumowej.

  • Podsterowność

    Występuje jeśli samochód nie reaguje właściwie na ruch koła kierownicy, a ma tendencje do jazdy na wprost (przeciwieństwo do nadsterowności).

  • Poślizg

    Poślizg może się przydarzyć nawet najbardziej rozważnemu kierowcy. W takim wypadku należy pamiętać, żeby nie naciskać na hamulec. Nie należy pompować pedału hamulca w pojazdach wyposa... Czytaj więcej

  • Podróżownie zimą

    Zanim wyruszysz w drogę usuń lód, śnieg lub brud ze wszystkich okien, zewnętrznych lusterek i reflektorów. Ustawienie pokrętła ogrzewania/wentylacji w maksymalnej pozycji pozwol... Czytaj więcej

  • Radialna opona

    W oponie radialnej osnowa ułożona jest promieniowo (radialnie – stąd nazwa), czyli pod kątem 90°. Dla jej wzmocnienia stosuje się warstwy opasania. Takie ułożenie osnowy powoduje w... Czytaj więcej

  • RF

    Opona o podwyższonym indeksie nośności, dodatkowo wzmacniana. Uwaga: W przypadku opon dostawczych RF jest mniejszym wzmocnieniem niż C, dlatego przed zastosowaniem zalecamy spr... Czytaj więcej

  • Right

    Opona do montażu po prawej stronie samochodu.

  • Rowki bieżnika

    Kanały w bieżniku, poprzez które odprowadzana jest woda spod powierzchni opony.

  • RFT

    Opony Run Flat - technologia opon umożliwiająca jazdę z niskim ciśnieniem powietrza po jego całkowitej utracie, z określoną prędkością na określonym dystansie. Pozwala dotrzeć do najbli... Czytaj więcej

  • Rear

    Opona przeznaczona na tylną oś pojazdu.

  • RunFlat

    Technologia opon umożliwiająca jazdę z niskim ciśnieniem powietrza po jego całkowitej utracie, z określoną prędkością na określonym dystansie. Pozwala dotrzeć do najbliższego serwisu, ... Czytaj więcej

  • Rozmiar opony

    Istnieje jeden rodzaj oznaczania rozmiaru opony, lecz czasem wymiary podawane są w milimetrach, a czasem w calach. Przykładowo oznaczenie 195/60 R15 88H czytamy następująco: 195 - szero... Czytaj więcej

  • Rowkowe opony

    Opony z zestawem płytkich rowków, które nie zmieniają zbyt mocno oporów toczenia (opór toczenia zależy od twardości opony i powierzchni styku z nawierzchnią - im te... Czytaj więcej

  • RWL, RW

    Białe litery na boku opon terenowych.

  • Rotacja opon

    Okresowa rotacja jest ważnym elementem konserwacji opon. Głównym celem regularnej rotacji jest zapewnienie równomiernego zużycia bieżnika wszystkich opon. W przypadku braku jakich... Czytaj więcej

  • Slicki

    Opony z całkowicie gładkim bieżnikiem. Są one stosowane głównie w wyścigach samochodowych, motocyklowych, kolarstwie torowym i w szosowym przy wyjątkowo sprzyjających warunkach atmos... Czytaj więcej

  • Stan techniczny opon

    Zły stan techniczny opon, czyli starte bieżniki lub wiek opon, wpływa na bezpieczeństwo jazdy i może wywołać np. zjawisko aquaplaningu.

  • Symetryczne opony

    W oponach kierunkowych o symetrycznej budowie bieżnika – poprawie ulega odprowadzanie wody spod kół, zwiększa się cichobieżność toczenia. Rzeźba bieżnika opon kierunkowych pos... Czytaj więcej

  • SSR

    Opony Run Flat - technologia opon umożliwiająca jazdę z niskim ciśnieniem powietrza po jego całkowitej utracie, z określoną prędkością na określonym dystansie. Pozwala dotrzeć do najbli... Czytaj więcej

  • Stopka opony

    Stopka (inaczej kołnierz) to część opony stykająca się z obręczą (inaczej zwaną też felgą). W jej skład wchodzą druty wzmacniające, biegnące obwodowo, mające w oponach bezdętkowych... Czytaj więcej

  • TL

    [z angielskiego - Tubeless] Opona nie wymagająca stosowania dętki, bezdętkowa.

  • TPMS

    Metoda monitorowania ciśnienia opon wewnątrz samochodu. Zwykle jest to urządzenie montowane na feldze, które przesyła dane do wyświetlacza i informuje kierowcę w przypadku spadku ciśn... Czytaj więcej

  • Wyważanie kół

    Koła niewyważone są po osiągnięciu pewnej prędkości źródłem drgań. Wyważenie polega na montażu odpowiednio dobranych ciężarków korekcyjnych na feldze i skorygowaniu tym ... Czytaj więcej

  • Wybór opony

    Wybór opony podlega, przede wszystkim, przepisom ruchu drogowego. Te ostatnie precyzują, że jest zabronione montowanie na pojazdach, samochodach i ich przyczepach, ujętych w paragrafie II... Czytaj więcej

  • Wzrost temperatury opon

    W celu zapewnienia odporności opony na wzrost temperatury należy utrzymywać ogumienie pojazdu w dobrym stanie technicznym, przestrzegać prawidłowych wartości ciśnienia oraz nie przekraczać ... Czytaj więcej

  • DOT

    Skrót ten oznacza, że dana opona spełnia wymagania bezpieczeństwa Departamentu Transportu USA i może być sprzedawana na terenie Stanów Zjednoczonych Ameryki. Za skrótem DO... Czytaj więcej

  • Zamienniki opon

    Zamienniki to opony o rozmiarze innym niż oryginalny rozmiar opon montowany przez producenta pojazdu, ale o zbliżonym obwodzie toczenia. Istnieje możliwość zakładania opon o niższym profilu ... Czytaj więcej

  • Drutówka

    Jest to najważniejszy element składowy stopki. Tworzą ją zwoje drutu, najczęściej stalowego, wokół których są przewinięte warstwy osnowy (karkasu), biegnące przez całą sze... Czytaj więcej

  • Czoło opony

    Jest to część bieżnika opony, stykająca się z nawierzchnią drogi w czasie jazdy.

  • Bark opony

    Jest to strefa opony, w której bieżnik łączy się ze ścianą boczną. Jego kształt wpływa na charakterystykę jazdy w zakręcie i przyczepność.

  • Bok opony

    Jest to część opony zlokalizowana między barkiem a stopką. Na zewnętrznych powierzchniach boków są umieszczone wszystkie oznaczenia charakteryzujące daną oponę.

  • Wypełnienie stopki

    Wzmocniona guma zapewniająca sztywność w strefie stopki.

  • Liner

    Cienka warstwa specjalnej gumy stanowiąca powłokę na wewnętrznej powierzchni opony, zapewniająca oponie bezdętkowej szczelność, zastępując dotychczas stosowaną dętkę. Głównym j... Czytaj więcej

  • Wewnętrzna warstwa uszczelniająca

    Wewnętrzna warstwa uszczelniająca (butylowa) - cienka warstwa specjalnej gumy stanowiąca powłokę na wewnętrznej powierzchni opony, zapewniająca oponie bezdętkowej szczelność, zastępując... Czytaj więcej

© Copyright 2024 Netcar SERWIS. Szablon: QuanticaLabs