Opony w których oś symetrii dzieli bieżnik na dwie części o różnym wzorze rzeźby bieżnika. W oponach asymetrycznych zewnętrzna strona czoła bieżnika posiada sztywniejsze elementy rzeźby co poprawia odporność na boczne znoszenie oraz zapewnia bardziej równomierny rozkład nacisków podczas pokonywania zakrętów. Co za tym idzie mniejsze zużycie bieżnika, oczywiście jeżeli opony wykonane są z tej samej mieszanki gumy. Rzeźba wewnętrzna stron czoła bieżnika poprzez bardziej zagęszczony rysunek rzeźby zapewnia dobre odprowadzenie wody i co za tym idzie dobrą przyczepność w czasie toczenia, hamowania i przyspieszania. Bieżnik asymetryczny ma przewagę szczególnie jeśli chodzi o charakterystykę trakcji bocznej (boczne znoszenie, przyczepność boczną) oraz odporność na nierównomierne i przedwczesne zużycie bocznych żeber. Opony asymetryczne cechują się zazwyczaj niższym poziomem emitowanego hałasu w porównaniu do opon kierunkowych.