facebook
Witamy w naszym serwisie!
694 445 139

Aquaplaning

O zjawisku aquaplaningu mówimy wtedy, gdy pomiędzy powierzchnią opony a podłożem dojdzie do powstania utrzymującej się warstwy wody. Bieżnik nie może efektywnie odprowadzić nadmiaru wody, w konsekwencji czego następuje utrata przyczepności i kontroli nad pojazdem.

Kwestia przyczepności Przyczepność to jeden z najistotniejszych parametrów, pozwalający panować nad prowadzonym samochodem. Aby parametr ten był utrzymany na odpowiednim poziomie, kontakt opony z nawierzchnią musi być stały. Kiedy między oponą a podłożem znajduje się warstwa wody, przyczepność drastycznie spada i samochód zaczyna płynąć. Takie zjawisko nazywane jest aquaplaningiem. Przyczepność zostaje zakłócona, gdy cienki film wodny pomiędzy oponą a podłożem uniemożliwia adhezję cząsteczkową, odpowiedzialną za przyleganie do mikrochropowatości nawierzchni (są one zalane wodą). Gdy dojdzie do uwodnienia także makrochropowatości podłoża, wzrasta ryzyko poślizgu, ponieważ opona traci przyczepność. Niebezpieczeństwo wystąpienia aquaplaningu rośnie wraz z głębokością wody na drodze oraz prędkością, z jaką porusza się pojazd. Aquaplaning zachodzi, gdy pojazd porusza się po podłożu pokrytym warstwą wody. Jazda po takiej nawierzchni oznacza, że opona pcha przed sobą taflę wodną. Tafla ta posiada określone ciśnienie, które wzrasta, kiedy następuje jej zderzenie z bieżnikiem. Wzrost ciśnienia jest proporcjonalny do kwadratu prędkości samochodu. Kiedy nacisk opony na podłoże staje się równy z ciśnieniem napierającej wody, opona nie może już pchać jej przed sobą i zaczyna unosić się na niej. Przerwany zostaje kontakt opony z podłożem i zachodzi zjawisko aquaplaningu.

Czynniki, które mogą wywołać Aquaplaning:

a)      związane z oponą: zły stan techniczny opon (starty bieżnik, wiek opon), niskie ciśnienie w oponie oraz jej cechy produktowe (rzeźba bieżnika, kształt odcisku)

b)      związane z ruchem: szybkość i stopień zużycia elementów zawieszenia

c)      czynniki zewnętrzne: stan podłoża (koleiny i niecki, duże zużycie), rodzaj nawierzchni (mikro- i makrochropowatości różne dla asfaltu i betonu) oraz głębokość tafli wody

 

O firmie
Strefa Klienta
Zakupy
Informacje