facebook
Witamy w naszym serwisie!
694 445 139

Kiedy tarcza hamulcowa nadaje się bezwzględnie do wymiany?

Najważniejsze informacje

Każda deformacja tarczy hamulcowej ma wpływ na skuteczność hamulca a co za tym idzie drogę hamowania. Uszkodzenia mechaniczne, pęknięcia, ślady korozji na powierzchni trącej będące informacją o złej współpracy zacisku z klockami hamulcowymi a tarczą hamulcową musi być sygnałem do kontroli stanu układu hamulcowego i najczęściej do wymiany tarcz hamulcowych wraz z kompletem klocków hamulcowych i innych elementów współpracujących. Pomijalnym parametrem określającym wymianę tarcz hamulcowych, jako bezwzględna to dopuszczalna grubość tarczy hamulcowej. Parametr ten przez wielu użytkowników i niestety serwisy samochodowe jest najczęściej pomijany przy serwisie układu hamulcowego, – „bo tarcze wyglądają na dobre”

Nic bardziej mylnego. Minimalna grubość tarczy hamulcowej jest podawana nie tylko w instrukcjach serwisowych, ale coraz częściej nanoszona, jako bardzo ważny parametr na obrzeżu tarczy hamulcowej.

Duża średnica tarcz hamulcowych ma wpływ na ich masę. Nie można zwiększać grubości tarcz hamulcowych, bo ma ona ogromny wpływ na pracę zawieszenia, amortyzację, jako masa nie resorowana. Często zużycie pierścienia trącego o 2mm obustronnie jest informacją dla serwisu o konieczności wymiany tarcz na nowe. Do niedawna samochody potrafiły przejechać 2 i 3 komplety klocków hamulcowych na jednych tarczach hamulcowych. Dzisiaj bardzo często podczas wymiany zużytych klocków hamulcowych po 30-40 tysiącach przejechanych kilometrów pomiar tarczy hamulcowej wskazuje potrzebę jej wymiany.

Grubość tarczy hamulcowej ma ogromny wpływ na jej zdolność do akumulacji temperatury.

Cieńsza tarcza niż dopuszczalna przez producenta będzie miała wpływ na temperaturę pracy pary trącej, która doprowadzi do deformacji tarczy hamulcowej oraz spadku skuteczności hamowania.

Co wpływa na deformacje tarczy hamulcowej?

Powodów deformacji tarcz hamulcowych może być wiele. Problemy mogą powstać już w procesie projektowania tarcz hamulcowych do konkretnego pojazdu jak i samej produkcji. Tarcze hamulcowe ze względu na swoją masę (jednoczęściowa tarcza to ponad 8 kg) mogą ulec deformacji podczas niewłaściwego transportu, składowania w magazynach i samej dostawy do klienta docelowego.  

Jednakże najczęstsze przyczyny deformacji tarcz hamulcowych wynikają niestety z :

- błędu montażu, jako niezgodnego z instrukcją serwisową montażu

- niewłaściwego serwisu układów hamulcowych nawet tylko eksploatacyjnego

- nieprzestrzegania momentów dokręcania śrub mocujących a najczęściej samych kół

- braku poinformowania klienta o sposobie docierania nowego kompletu tarcz i klocków hamulcowych

http://www.ate-hamulce.pl/www/linkableblob/img_channel/10164422/onlineData/kiedy_wymienic_09-onlineData.jpg

Nie sposób pominąć jednocześnie deformacji tarcz hamulcowych, których powodem bywa forma eksploatacji samochodu. Na przykład przekroczenie dopuszczalnej, bezpiecznej temperatury pracy tarczy hamulcowej, nagłe schłodzenie rozgrzanej tarczy hamulcowej, brak wentylacji/schłodzenia tarcz hamulcowych po wykonaniu serii mocnych hamowań.

Również zły dobór elementów jak tarcza hamulcowa i klocek hamulcowy, ma wpływ na współczynnik tarcia, który będzie miał wpływ na drogę hamowania i temperaturę tej pary trącej.

Pamiętajmy, że efekt „bicia” podczas hamowania wskazuje na tarcze, jako źródło problemu.

Niestety diagnostyka i wnikliwe zbadanie problemu wskazuje często na uszkodzenie elementów zawieszenia, usterki elementów układu kierowniczego, łożysk kół, złą geometrie kół, źle wyważone koła, lub nawet źle dobrane felgi do konkretnego pojazdu i tutaj np. złe ET felgi.

Źródło: www.ate-hamulce.pl

O firmie
Strefa Klienta
Zakupy
Informacje