facebook
Witamy w naszym serwisie!
694 445 139

Etykiety unijne na oponach

Co oznaczają dla kierowców?

Etykiety to wymóg, który wszedł w życie od 1.11.2012 r. Etykiety mają formę naklejki i umieszczane są na oponach wyprodukowanych po 1.07.2012 roku.

Celem nowego systemu znakowania opon jest lepsze poinformowanie użytkowników na temat bezpieczeństwa opon oraz ich przyczepności na mokrej nawierzchni, ekologiczności opon poprzez podanie danych o wydajności energetycznej opony i na temat hałasu na zewnątrz samochodu.

Etykiety umożliwają porównanie osiągów opon.  Porównać można trzy kluczowe parametry jakimi są: opór toczenia, hamowanie na mokrym, oraz hałas.

Taka informacja daje możliwość samodzielnego doboru najwłaściwszych opon w zależności od tego, który znajdujący się na etykiecie parametr  najbardziej nas interesuje.

Ponieważ jest to rozporządzenie Unii Europejskiej, to ma ono bezpośrednie zastosowanie i obowiązuje we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej – przepisy będą identyczne w całej Unii Europejskiej.

Wiele osób nie portafi zinterpretować informacji jakie wynikają z unijnych etykiet. Wyjaśniamy poniżej, co poszczególne parametrty oznaczają dla użytkownika. 

 

 

Efektywność paliwowa
Od A (najmniejsze zużycie paliwa) do G (największe zużycie paliwa)

Opór toczenia jest parametrem opony wpływającym na zużycie paliwa. Niższy opór toczenia oznacza mniej paliwa potrzebnego do utrzymywania Twojego samochodu w ruchu oraz niższą emisję dwutlenku węgla.

Różnica w zużyciu paliwa pomiędzy oponami typu A i G może wynosić nawet 7,5%*. Dla przeciętnego samochodu osobowego oznacza to ok. 0,65 l na 100 km.

 

Zużycie paliwa

Zużycie wyższe o 0,65 l na 100 km

W praktyce wybierając opony z oporami toczenia klasy A zamiast opon klasy G kierowca może zaoszczędzić ponad 1000 PLN w całym okresie eksploatacji opon*.

*Średnie zużycie paliwa 8 l/100 km, cena paliwa 5 zł/litr, średni przebieg 35 000 km.

 

 

Etykieta UE Przyczepność na mokrej nawierzchni

Przyczepność na mokrej nawierzchni
Od A (najlepsza) do G (najgorsza)

Reakcja na hamowanie jest ważnym elementem charakterystyki opony na mokrej nawierzchni istotnym dla  bezpieczeństwa.

 


Co to oznacza dla Kierowcy?

Różnica w drodze hamowania pomiędzy oponami typu A i G może wynosić nawet 30%.
W praktyce w przypadku typowego samochodu osobowego jadącego z prędkością 80 km/h oznacza to krótszą drogę hamowania nawet o 18 m!

 

 

Etykieta UE Przyczepność na mokrej nawierzchni

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Etykieta UE - poziom hałasu

Poziom hałasu
3 klasy: od 1 (najcichsza) do 3 (najgłośniejsza)

Zewnętrzny hałas toczenia opony mierzony jest w decybelach (dB) i porównywany jest z nowymi unijnymi poziomami zewnętrznego hałasu toczenia, które mają zostać wprowadzone w 2016 r.


Miliony samochodów wyposażonych w opony wytwarzające mniej hałasu mogą mieć ogromny wpływ na emisję hałasu ogółem-i tym samym na środowisko.

Co to oznacza dla Kierowcy?
Oczywiście dla samego kierowcy mniejszy hałas zewnętrzny oznacza również poprawę komfortu akustycznego podczas jazdy.
W praktyce różnica 3 dB (jednej fali) oznacza, że hałas wytwarzany przez toczącą się oponę wzrósł o 100%. W przypadku różnicy 2 fal-hałas wzrasta czterokrotnie.

 

Etykieta UE - poziom hałasu

1 czarna fala dźwiękowa
poziom hałasu o co najmniej 3 dB niższy od przyszłego, niższego limitu europejskiego.

 

2 czarne fale dźwiękowe => 3dB
poziom hałasu nieprzekraczający przyszłego limitu europejskiego.

 

 3 czarne fale dźwiękowe => 6dB
poziom hałasu zgodny z aktualnie obowiązującym limitem europejskim.

 

 

 Źródło: Firststop.pl, netcar.pl

 

O firmie
Strefa Klienta
Zakupy
Informacje