facebook
Witamy w naszym serwisie!
694 445 139

Naprawa opon motocyklowych - bezpieczna czy nie?

Co każdy motocyklista powinien wiedzieć

uszkodzona oponaTemat napraw opon motocyklowych jest mocno kontrowersyjny. Wiąże się to głównie z faktem niewspółmiernie bardziej dotkliwych konsekwencji wynikających z ewentualnego wypadku spowodowanego skutkami niewłaściwie wykonanej usługi. Opony motocyklowe ulegają ogromnym przeciążeniom a osiągi nowoczesnych jednośladów przyprawiają o zawrót głowy. Różnie na temat napraw tego rodzaju ogumienia wypowiadają się producenci opon.

Michelin oraz Continental odradzają naprawy opon motocyklowych. Podobnie fachowcy z Pirelli zdecydowanie zniechęcają do tego typu praktyk mimo, iż w katalogu technicznym jest wzmianka o dopuszczalnej naprawie niewielkich przebić zlokalizowanych od czoła opony . Z kolei Dunlop dopuszcza możliwość napraw, ale obwarowane jest to szeregiem zastrzeżeń, wykluczeń oraz nakazów, które przedstawimy w dalszej części tekstu.

Każdy z producentów podkreśla wyłączną odpowiedzialność wulkanizatora za wykonaną usługę, jak również nie daje żadnej gwarancji na swoje produkty po ewentualnej naprawie.

Naprawa opon wg Dunlop

Firma Dunlop zaleca jedynie naprawy przy użyciu łatek/zatyczek dla niewielkich dziur na powierzchni bieżnika (o średnicy maksymalnie 0,6cm). Naprawa może zostać przeprowadzona wyłącznie w profesjonalnym serwisie. Nigdy nie należy przeprowadzać naprawy na zewnątrz ani używać wewnętrznej dętki zamiast odpowiedniego naprawienia opony.

Przez pierwszą dobę po naprawie nie należy przekraczać prędkości 80km/h. Prędkość jazdy z naprawianymi oponami nie powinna przekraczać 120km/h. Po ostygnięciu opony, po około trzech godzinach po zakończeniu jazdy próbnej, należy sprawdzić ciśnienie.

W przypadku podejrzenia spadku ciśnienia pomiary należy przeprowadzić wcześniej.

Nie należy przeprowadzać napraw tymczasowych, ponieważ kolejne uszkodzenie spowodowane przeniknięciem określonej substancji może nie zostać wykryte, a powietrze z dętki lub opony może ujść w późniejszym czasie.

Firma Dunlop nie zaleca stosowania płynnych środków uszczelniających. Umożliwiają one tymczasowe naprawienie uszkodzonej powierzchni, mogą jednak negatywnie wpłynąć na jakość materiału zewnętrznego i zamaskować wtórne uszkodzenie. Efektem stosowania środków uszczelniających może być zniszczenie opony i wypadek.

Producent opon Dunlop zaleca przeprowadzenie wyłącznie trwałych napraw, po wewnętrznej stronie opony, przy użyciu łat. Nigdy nie należy naprawiać opony po zewnętrznej stronie ani używać środków uszczelniających, wewnętrznej dętki lub łaty zamiast naprawy.

Naprawę może przeprowadzić wyłącznie profesjonalny punkt serwisowy. Firma Dunlop nie udziela żadnych gwarancji w odniesieniu do efektów naprawy.

Przed przystąpieniem do naprawy należy zdjąć oponę z koła i dokładnie ją sprawdzić.

Kiedy nie wolno naprawiać opon?

Opon nie należy naprawiać w następujących sytuacjach:

Co jest dodatkowo ważne dla pracowników serwisu?

Serwisant ma obowiązek poinstruować motocyklistę o ograniczeniach związanych z używaniem opon po naprawie.

Ponadto:

Naprawiając opony motocyklowe nie można pozwolić na wystąpienie najmniejszego błędu, a każda wątpliwość w związku z kontrolą adekwatności naprawy powinna być powodem do wymiany opony. Nigdy nie należy przystępować do naprawy opony bez pomocy specjalisty.

Pamiętać również należy iż nie powinno się przeprowadzać tzw tymczasowych napraw za wyjątkiem tych na dojazd np. do warsztatu. Opona po tymczasowej naprawie zawsze powinna zostać wymieniona.

Opracowanie: J.Kaczor-Szulc, Netcar. Kopiowanie zabronione.

O firmie
Strefa Klienta
Zakupy
Informacje